Instal·lats
en un estat d’emergència econòmica permanent, cansats d’una gestió de la crisi
injusta que fa que els ciutadans paguem els abusos dels bancs i els rics tinguen
cada vegada més beneficis, emporugits per l’evolució de la prima de risc, desconfiats
d’un govern espanyol incompetent i una oposició perduda, astorats per la
incapacitat d’Europa per a ser Europa, esperant Grècia i enyorant
Islàndia. Parlar de la política valenciana i de les expectatives de futur del president
Fabra semblen coses poc urgents. Potser. Però per als que vivim ací continuen
sent necessàries.
Divendres 18 de maig. Falta poc perquè comence el congrés regional del PPvalencià. Alberto Fabra, després de 10 mesos presidint el partit per decisió de
Rajoy, està a punt de ser ratificat en el càrrec pels seus correligionaris. El
gruix dels delegats i dirigents es prepara per a viure uns dies amb l’única
emoció de la batalla entre Castellano i Rus. Domina l’ambient la còmoda inòpia que
genera el control institucional i pressupostari quasi absolut que el PP té a
la societat valenciana. La crisi econòmica pareix no afectar-los. L’origen social, els cotxes oficials i els sous generosos aqueten
la visió d’una realitat cada vegada més dura.
Unes hores abans, a 800 quilòmetres, PSOE y UPyD han
firmat un pacte de legislatura i el socialista Javier Fernández, que ja
tenia el suport d’IU, serà president d’Astúries. Al congrés conservador, la
notícia passa desapercebuda per a la majoria; però alguns dels quadres del PP
la comenten amb preocupació. Intueixen que Astúries mostra com pot ser la porta
d’eixida del Palau de la
Generalitat 20 anys després de l’entrada triomfal d’Eduardo
Zaplana.
Ignacio Prendes (UPyD), Javier Fernández (PSOE) Jesús Iglesias (IU) |
La soledat del PP valencià
La Comunitat Valenciana dels aeroports sense avions, de la multiplicació
de denúncies i implicats per corrupció, del Banc de València, de Bancaixa i la CAM, dels deliris de Camps, de
la fallida de RTVV, dels forats negres en els comptes públics, dels grans
esdeveniments ruïnosos i de la retòrica grandiloqüent ha passat en poc més d’un
any de ser un model de gestió del PP a ser l’origen de tots els mals. A la seu
central del PP en el carrer Gènova de Madrid no es volen tractes amb valencians.
Més encara, per al Madrid del poder, els valencians són l’exemple de la
mala gestió i del malbaratament de recursos de l’estat autonòmic i les caixes
d’estalvi. És una sentència excessiva, però hi ha elements que l'alimenten. La imatge de la Comunitat Valenciana i del seu partit majoritari s'ha degradat.
Per això, ni Rajoy, ni De Cospedal, ni cap membre del Govern d’Espanya o persona
significativa del PP central han volgut vindre al congrés dels populars valencians.
Dubtes al País de Visca Qui Quanya
Aparentment, Alberto Fabra ho té més fàcil que els anteriors presidents per
controlar el seu partit. Té el suport de la direcció central, Carlos Fabra està
en retirada a Castelló, Francisco Camps ha caigut i ningú vol saber res de la
seua etapa al front del PP, el que quedava de zaplanisme i antizaplanisme
alacantins ha desaparegut, i es manté la sempre còmoda fragmentació de
lleialtats a València. Això li hauria de permetre un control del partit
superior al que van tindre Zaplana i Camps quan en van arribar a la
presidència. A més, la cultura política dels conservadors és cabdillista,
procliu a les adhesions públiques incondicionals als seus presidents i sempre, passat
un període d’adaptació, favorable a cridar Visca
qui guanya!
Per això, en condicions normals, la resistència de Rus i l’atenció
singularitzada que demana Rita Barberá (l’única
veu del PP valencià que ocasionalment planta cara als excessos madrilenys) no
anirien més enllà d’uns vots en blanc en algun congrés (tal com va passar en els primers moments de Camps). Al capdavall, a Zaplana, venint del sud i desconeixent qui era
qui en la casolana burgesia valentina, no li costà gens controlar el PP
valencià i liderar un viatge al país de les meravelles del Poder Valencià amb la
promesa de convertir la Comunitat Valenciana
en la Florida
europea. I després Camps tampoc va patir massa per a controlar el partit, malgrat
la resistència dels zaplanistes, mentre se li aplaudien tota mena
de projectes en l’obsessió per situar la Comunitat Valenciana
en el mapa dels móns imaginaris. I ara, si l’economia estigués creixent, tots
correrien darrere de Fabra a defensar que Castelló siga Las Vegas europea. I+D+i en estat pur. No eixim d'una i ja hi anem de cap a una altra.
Fabra ho hauria de tindre més fàcil. Però li està costant massa. El seu
equip està per fer, dins del partit, a les Corts i al govern. Posar ordre en el
camp de mines del PP valencià serà un camí llarg. Fabra ha situat molt alt el
nivell dels comportaments rebutjables i això és tan positiu com difícil de
mantindre sempre i en tots els casos, especialment quan el temps no corre al
seu favor.
Un any després de les eleccions de maig de 2011, la Comunitat Valenciana
continua esperant una acció de govern estructurada, coherent i decidida. Els
anuncis es repeteixen, però no acaben de convertir-se en polítiques concretes
més enllà de fer retallades de rigor en serveis públics. El PP valencià no té veu pròpia. El seu discurs no va més enllà de la repetició adotzenada
del darrer argumentari de partit. No ha dit res sensat sobre Bankia, ni sobre
l’atac a l’estat autonòmic, ni sobre que som la comunitat amb més atur i la
nostra inversió en serveis social públics és deficient, ni sobre un sistema de
finançament que ofega la Comunitat
Valenciana. Sobra voluntat d’estar al poder i falta
lideratge.
Potser Fabra té sentit comú i podria confirmar-se com un governant més honest,
rigorós i realista que els qui li han precedit; però va amb plom a les ales.
El futur ja no és una terra
promesa
Alberto Fabra i Mariano Rajoy |
Els temps en què el PP governava la Comunitat Valenciana amb tot de cara han quedat arrere. Els alegres dies d’urbanisme descontrolat, de diners fàcils i gestió suïcida de la CAM i Bancaixa, i d'exèrcits de mileuristes en la construcció han acabat per ser un malson. Els pròxims dos anys i mig seran molt complicats i les estimacions més optimistes no parlen d’una certa recuperació de l’activitat econòmica fins 2017.
Les línies roges del PP
Les retallades dutes a terme pel Consell s’han centrat fins ara en les
obres públiques i els serveis públics de Sanitat, Educació, Dependència i
Assistència Social, i, en part, als funcionaris públics. Certament, la Generalitat no té un
euro i pateix greus problemes per a finançar-se i per a pagar als particulars,
i això ha afectat a milers d’empreses. Però les retallades principals sempre
han caigut del mateix costat.
Les subvencions a les entitats i associacions afins, els diners i el suport
a l’educació privada (dita concertada) o a la sanitat privada no s’han vist
afectades, ni de lluny, en la mateixa proporció que el sector i els serveis públics.
Igualment, no s’ha plantejat una racionalització del nombre d’ens públics
autonòmics, locals o provincials on governa el PP, ni la quantitat i qualitat
dels assessors existents i, per les mateixes raons, hi ha una resistència quasi
numantina a dur a terme el que ja s’ha anunciat, si més no, en tres ocasions,
la racionalització de les fundacions i empreses públiques, creades en la dècada
prodigiosa en què fluïen els diners i on es van col·locar més de 10.000 persones,
sovint properes al PP valencià, algunes amb sous opulents i funcions
indeterminades.
Alberto Fabra no pot fer promeses de futur. Tard o d’hora, en els
pròxims anys, li agrade o no, haurà de creuar les seues línies roges i
prendre decisions que afectaran a sectors socials on el PPcv està tradicionalment més assentat i, especialment, on penetrà en els anys de creixement.
Un any després: els conservadors retrocedeixen
i els socialistes no avancen
El PP valencià havia patit un cert desgast per l’acció de govern de
Francisco Camps al capdavant de la Generalitat.
En maig de 2011, va obtindre 66.346 vots menys que en les
eleccions de 2007 i això que el cens electoral havia augmentat en més de 58.000
persones i que l’abstenció va ser lleugerament inferior: tot sumat, uns 90.000 vots menys del que podia haver aconseguit. Però això no seria res
amb el que podria passar si es votara hui. Ara, el PP perdria vots i
representació.
Des de novembre de 2011, si hem de fer cas a les enquestes i, sobre tot, si s'analitza el descens de vot del PP a les eleccions andaluses i asturianes tenint en compte les àrees geogràfiques i els segments socials. La conclusió provisional és clara: el partit conservador retrocedeix sense que els socialistes avancen. Mentrestant la resta d’opcions (altres formacions, vots en blanc, vots nuls i abstenció) creixen. Això es podria traduir, a la Comunitat Valenciana, en la pèrdua del PP de la majoria absoluta (50 escons) i en què, la erràtica electoralment, UPyD arribara a ser la força decisiva si supera la barrera del 5%.
Des de novembre de 2011, si hem de fer cas a les enquestes i, sobre tot, si s'analitza el descens de vot del PP a les eleccions andaluses i asturianes tenint en compte les àrees geogràfiques i els segments socials. La conclusió provisional és clara: el partit conservador retrocedeix sense que els socialistes avancen. Mentrestant la resta d’opcions (altres formacions, vots en blanc, vots nuls i abstenció) creixen. Això es podria traduir, a la Comunitat Valenciana, en la pèrdua del PP de la majoria absoluta (50 escons) i en què, la erràtica electoralment, UPyD arribara a ser la força decisiva si supera la barrera del 5%.
Parti
|
Resultats 2011
|
Tendència actual
|
PP
|
55
|
48-52
|
PSPV-PSOE
|
33
|
30-33
|
Compromís
|
7
|
8-9
|
EU
|
5
|
7-8
|
UPyD
|
0
|
0-5
|
Total
|
99
|
99
|
Oltra i Morera (Compromís), Puig (PSPV), Cantó (UPyD), Sanz (EU) |