Dia que passa, dia que la
realitat espanyola empitjora. La crisi econòmica, institucional i política
avancen en paral·lel. El major atac contra les classes mitjanes i treballadores
des de la Dictadura. La
major cessió de sobirania democràtica de la història. Els privilegiats reforçats. La dreta espanyola
aplaudeix a les Corts Generals les mesures. La patronal demana encara més. La
divisió alemanya d’Europa entre països bons (nord) i roïns (sud) ens empobreix
sense solucionar els nostres mals endèmics. La incompetència del govern de
Rajoy i la falta d’oposició estructurada ens duu a una situació dramàtica. La Comunitat Valenciana,
lluny de diferenciar-se d’aquest panorama, l’exaspera.
Rita no tira
Darrerament, la premsa afí al PP ha publicat un seguit d’informacions sobre
qui podria substituir Rita Barberá en el futur. El fet és sorprenent. Van haver
eleccions fa poc més d’un any i el PP renovà la majoria absoluta. ¿Per què es
parla de la substitució de Barberá?¿No havíem quedat que assegurava sempre la
victòria del PP a València?
Mariano Rajoy, Rita Barberá i Francisco Camps |
La realitat és que el mite d’una Rita Barberá imbatible a les urnes és això: un mite.
Sense negar la seua vàlua política, Barberá no ha obtingut mai uns resultats superiors als del seu partit o el que és igual, en les dues dècades que és alcaldessa, no ha aconseguit fer-se amb un vot vinculat a la seua persona que siga rellevant. En essència, bona part del seu èxit electoral i seu domini polític s’ha degut a què eren temps de vaques grosses i a què no ha tingut una oposició sòlida, coherent i continuada en el temps.
Sense negar la seua vàlua política, Barberá no ha obtingut mai uns resultats superiors als del seu partit o el que és igual, en les dues dècades que és alcaldessa, no ha aconseguit fer-se amb un vot vinculat a la seua persona que siga rellevant. En essència, bona part del seu èxit electoral i seu domini polític s’ha degut a què eren temps de vaques grosses i a què no ha tingut una oposició sòlida, coherent i continuada en el temps.
¿Què passa ara? ¿Per què un debat sobre la substitució? Dues explicacions: o
hi ha una amenaça que l’imparable creixement del Partit dels Imputats puga
afectar Barberá via Emarsa; o les expectatives electorals (¡a falta de 34 mesos!)
no són bones i hi ha temor a perdre la majoria absoluta o fins i tot l’alcaldia.
Barberá és la persona que més temps ha estat al capdavant de l’Ajuntament de
València i ara corre el risc d’eixir de l’ajuntament per la porta de darrere.
Imaginar aquesta possibilitat espanta al PP i a l’actual alcaldessa.
Segurament, aquest és el problema. El PP retrocedeix en les enquestes,
encara que els socialistes no alcen el cap. Les opcions polítiques que no han
estat cremades per la crisi augmenten la seua capacitat d’atracció. La
tendència pot accelerar-se en els pròxims anys si les coses van com ara, de mal
a pitjor. I el problema no és sols València, afecta els principals municipis i especialment
les capitals de província.
La primera columna de la tendència actual correspon
al nombre actual de regidors,
la segona és una aproximació a la reducció de
regidors anunciada per Rajoy l’11-7-2012.
Ajuntament
de València
(majoria
absoluta 17 regidors en 2011, possiblement 12 en 2015)
|
|||
2011
|
Tendència
actual (33 o 23 regidors)
|
||
PP
|
20
|
17-19
|
12-13
|
PSPV-PSOE
|
8
|
7-9
|
6-7
|
Compromís
|
3
|
2-3
|
1-3
|
EU
|
2
|
2-3
|
1-3
|
UPyD
|
0
|
0-2
|
0-1
|
Ajuntament
d’Alacant
(majoria
absoluta 15 regidors en 2011, possiblement 11 en 2015)
|
|||
2011
|
Tendència
actual (29 o 21 regidors)
|
||
PP
|
18
|
14-16
|
10-11
|
PSPV-PSOE
|
8
|
8-9
|
5-6
|
Compromís
|
0
|
0-1
|
0-1
|
EU
|
2
|
2-3
|
1-3
|
UPyD
|
1
|
1-2
|
1-2
|
Ajuntament
de Castelló de la Plana
(majoria
absoluta 14 regidors en 2011, possiblement 10 en 2015)
|
|||
2011
|
Tendència
actual (27 o 19 regidors)
|
||
PP
|
15
|
13-15
|
9-11
|
PSPV-PSOE
|
9
|
8-9
|
6-7
|
Compromís
|
2
|
2-3
|
1-3
|
EU
|
1
|
1-2
|
1-2
|
UPyD
|
0
|
0-1
|
0-1
|
El Partit dels Imputats
En un estat democràtic, cal pressuposar sempre la innocència dels acusats i
recordar que, a diferència de les dictadures, ningú no ha de demostrar que és innocent,
sinó que són els poders judicials els que han de provar la culpabilitat de qui
es jutja. Per tant, cal evitar la sal grossa i no confondre conceptes com investigat, imputat, acusat i culpable; són coses ben diferents
jurídicament parlant.
Ocorre, però, que el problema no és jurídic, sinó polític. L’actual
president de la
Generalitat, Alberto Fabra, marcant distàncies amb la desbaratada
etapa de Francisco Camps, va establir que els imputats no podien formar part
del Consell ni ocupar càrrecs directius del PPcv ni ser dignes de representar aquest
partit. Exigència molt alta, ja que un imputat ni està acusat ni ha estat
declarat culpable de res. Però, si el llistó és eixe, ha de ser igual per a
tots. I, per tant, no es pot aplicar un criteri per a les elits (exconsellers, antics
membres de la direcció del PPcv) i un altre per als nivells inferiors. Això és una
altra manifestació de l’ètica cínica i classista que regeix les retallades i
l’augment dels impostos a la majoria de la societat, mentre es garanteixen els privilegis de les elits econòmiques,
socials i polítiques.
Castedo, Costa, Rambla, Serra, Blasco, Hernández, Martínez, Such... |
Ocorre que a les Corts Valencianes, en pocs dies, el Grup dels Imputats podria
arribar a estar format, per onze persones: Rafael Blasco, Sonia Castedo, Ricardo
Costa, Luis Díaz Alperi, Yolanda García, Pedro Ángel Hernández Mateo, Milagrosa
Martínez, Mayte Parra, Vicente Rambla, David Serra i Angélica Such.
El president Fabra diu que no pot exigir-los que deixen l’acta de diputats
o de regidors, i aplicar el mateix criteri que amb alts càrrecs del Consell imputats
que han estat cessats en les seues funcions. Per ser càrrecs electes, l’acta
els pertany personalment. Argument pobre. El PPcv, que Fabra presideix, pot
demanar-los que deixen el càrrec; però es corre el risc que no accepten la
proposta i acaben fora del Grup Popular.
No obstant això, no demanar-los l’acta és reconéixer públicament que Fabra té un
control bastant precari del PPcv i, sobretot, que té por a què el Partit dels
Imputats siga la tercera força en escons a les Corts i que es dificulte més la ja
bastant pobra i difícil acció de govern de Fabra i el seu Consell. I, amb
tantes debilitats, ¿quan de temps es pot aguantar? ¿És possible que el tutelat
Fabra convoque eleccions anticipades coincidint amb les eleccions basques el pròxim
mes de març? Això li donaria una autonomia i legitimitat democràtica que ara no
té; però sembla ciència ficció: Moncloa i Génova manen i no volen que es remoga
més el fang del PP valencià. Ni per a això ens queda autonomia política.
La CAM com a paradigma
Desaparició de la CAM,
admissió a tràmit de les querelles contra la direcció de Bankia, denúncies del
FROB als directius del Banc de València. Dibuix descarnat de les elits econòmiques valencianes, allò que abans es deia l’alta burgesia i ara classes
altes, privilegiats o rics. Imatges que els situen més prop dels lladres roders
que dels distingits burgesos amb què alguns voldrien identificar-se.
Capitalisme de negoci ràpid i rapinya.
Modesto Crespo i Francisco Camps |
Responsabilitat directa del PP i els empresaris afins que, en les últimes
dues dècades, han fet amb aquestes entitats financeres el que han volgut, fins
a dur-les al fracàs. Responsabilitat també de tots aquells, sindicats i
principals partits de l’oposició, que han estat en els consells, han cobrat
dietes molt altes i han callat. Gent com el seu president, Modesto Crespo, que
afirma que els 300.000 euros anuals que cobrava només era per representació i
que ell no s’enterava de res, només es reunia amb Camps i el bisbe, tenen una
responsabilitat inqüestionable en el desastre. ¿Qui
pagarà els plats trencats de la seua incompetència i avarícia? En primer lloc, tots
els que han perdut els seus estalvis i han estat víctimes de l’escàndol de les
accions preferents; en segon, els valencians que ens hem quedat sense bancs
propis, i, finalment, les classes mitjanes i treballadores en forma de menys
recursos, menys serveis i menys drets. Està per veure que algun directiu acabe
sent condemnat.
Ecos de Madrid. El malestar
no té qui el represente: esperant el Partit X
Portades d'ABC el 13-5-2010 i el 12-7-2012 |
Les marxes negres dels miners arriben a Madrid. Ecos de reivindicacions de
l’antiga classe obrera. Manifestació massiva de suport a Madrid. Eclosió de malestar
diferent al 15-M. El mateix dia Rajoy, amb tot el prestigi perdut a Europa i
sense capacitat de lideratge a Espanya, anuncia retallades brutals (65.000
milions d’euros) i augment dels impostos indirectes, després d’haver aprovat
una amnistia fiscal i haver renunciat a perseguir un frau fiscal que supera els
70.000 milions anuals i duplica el de la
UE . Els privilegiats (elits econòmiques, financeres i
polítiques, a més dels defraudadors, l’Església Catòlica i, ves per on,
l’Exèrcit que no redueix la despesa armamentística) queden al marge, mantenen i
reforcen la seua situació de domini i privilegi. Incidents a Madrid, la premsa
espanyola de dreta els aprofita per a desviar l’atenció de les retallades (contra Zapatero vivien millor) i
l’estrangera per a fer tremendisme i anunciar alçaments populars contra les
retallades. No hi ha res d’això.
Però, seria estúpid no veure que el ressentiment social creix, que es basa
en la percepció que no tots són tractats de manera igual ni se’ls demana el
mateix esforç en aquesta crisi, que hi ha uns grups socials que la pateixen i
uns altres que n’estan al marge. Les enquestes detecten una nova fractura social i política, evident sobretot entre la població amb menys de 40 anys. Ningú
és capaç d’estructurar-la i activar-la políticament; però, en aquests moments,
el PP difícilment obtindria la majoria absoluta que aconseguí fa només vuit
mesos i el PSOE seguiria en coma. Els partits menuts es belluguen, però ningú
recull encara el malestar social, això és cosa –apunten cada vegada més analistes–
del Partit X. Els grans partits (i els menuts) hi comencen a estar preocupats.
Històricament, sempre, tard o d’hora, la pressió sobre grups socials grans
i el desfasament entre els anhels i les preocupacions col·lectives i la representació
política en les institucions provoquen crisis i moviments profunds tant en
el sistema de partits com, i això és més complex, en les estructures de
poder. Espanya i la Comunitat Valenciana
difícilment seran una excepció.