24 de jul. 2013

I encara queden dos anys de legislatura!



L’actual legislatura política es fa molt llarga. Els governs han perdut en només dos anys bona part de la legitimitat i representativitat originària. Al País Valencià, el PP, després de 18 anys a la Generalitat, ofereix un balanç decebedor. Fóra bo comptar amb un projecte col·lectiu, mínimament coherent, nou i alternatiu per a superar la crisi i per a cohesionar i modernitzar la societat; però, fins ara, no s’hi veu energia suficient per a fer-lo possible. Mentrestant, les enquestes projecten escenaris polítics diferents (i no necessàriament millors) als actuals i com gran part del malestar i el ressentiment socials estan al marge o en contra de la política institucional.

Augmenta la gent sense partit que els represente al parlament

Tots els darrers estudis d’opinió mostren l’augment de l’abstenció i del vot sense representació política (vot nul, en blanc i a partits irrellevants). En les eleccions valencianes de 2011, l’abstenció fou del 30%, i el vot sense representació (excloent-hi UPyD) sumà el 6% del cens. En total, prop de 1.270.000 persones. Ara, si les enquestes no s’enganyen, l’abstenció decidida sobrepassa el 35% (1.260.000 electors), i el vot sense representació superaria el 7% del cens (250.000). És a dir, el 42% de l’electorat no generaria representació parlamentària i és una opció amb tendència a créixer.
 


De fet, el vot decidit a partits amb possibilitats d’estar en les Corts, quan queden dos anys de legislatura (sempre que el president Fabra no convoque eleccions anticipades), només seria 1.566.000 persones. Una xifra baixa. Així, només al voltant del 17% dels votants (612.000) optarien hui pel PP; sobre un 11% triarien el PSPV-PSOE (396.000); mentre que la resta (558.000, el 15,5% del cens) podrien votar de manera similarment repartida en el conjunt del País Valencià (una altra cosa és en cada província) per Compromís, EU i UPyD. De fet, el que apunten les enquestes és que els partits que perden força són els dos centrals en les darreres dècades (PP i PSPV-PSOE) i la resta milloren resultats; però amb dos limitacions importants: no capten tot el que perden els grans i  tenen una implantació social bastant discreta.

Oposicions i alternatives


Ximo Puig
Tot sembla que l’oposició actual (UPyD inclosa) tindrà la majoria en les Corts, però és massa heterogènia per a estructurar una única alternativa. Al capdavant, el PSPV-PSOE, el partit més sòlid per a encapçalar un govern diferent al del PP, pateix els mals estructurals de la socialdemocràcia europea i els particulars del socialisme espanyol. La bonhomia, bon criteri en les posicions polítiques i voluntarisme del seu secretari general per reordenar les forces pròpies i frenar la sagnia electoral, contrasta amb una presència territorial i social debilitada (menys de 20.000 afiliats), la pèrdua de capital humà del partit, un sistema de selecció interna de quadres contraproduent, una estructura territorial inadequada, i l’enorme llast de la burocràtica i conservadora política de la direcció federal (central) socialista.

Mònica Oltra i Enric Morera
Després tenim Compromís, força en fase ascendent, que capitalitza part del malestar social; però que genera reticències i dubtes, producte de les pròpies contradiccions. Es tracta d’una coalició de forces polítiques dispars, de militància reduïda (poc més de 4.000 afiliats) i on conviuen posicions, orígens socials i cultures polítiques molt diferents (des dels nombrosos grups que a Catalunya formarien part de Convergència i d’Unió, passant per altres que allí militarien a Esquerra Republicana i fins i tot el PSC, i acabant per ecosocialistes i postcomunistes), unificats per un valencianisme genèric i l’atracció electoral conjuntural que generen. Potser esta pluralitat interna explica el contrasentit que Compromís vulga presentar-se, de manera un tant oportunista, com l’oposició principal al PP valencià i alhora facilite el govern del PP en més de 20 ajuntaments. Està, a més, la qüestió dels egos i el fet que algunes de les personalitats més conegudes (Mònica Oltra, Mireia Mollà o Joan Ribó) pertanyen a Iniciativa del Poble Valencià, mentre la presència municipal més sòlida i el gruix de la coalició és del Bloc. Tard o d’hora, hi haurà tensions.

Marga Sanz
Entre les forces que milloren les expectatives de vot, EU és qui ho fa amb menor intensitat, en part perquè l’augment d’IU en l’àmbit estatal es deriva al País Valencià també cap a Compromís; però, sobretot, perquè IU té dificultats enormes per a  esdevenir una mena de Syriza grega. D’entrada, forma part de la partitocràcia nascuda amb la Constitució de 1978 i, en la mesura de les seues possibilitats, ha estat en els repartiments de poder dels partits institucionals. En segon lloc, perquè és una formació (com totes els partits d’esquerres de l’era postindustrial) amb més pes de la marca que presència en els moviments socials i en el territori, té una militància escassa (uns 3.500 afiliats) i concentrada en les àrees urbanes. I, en tercer, perquè és una formació on sempre hi ha latent l’amenaça de les confrontacions i purgues entre ortodòxies i heterodòxies que, des de la seua fundació, en els anys vint del segle passat, afecten a la pràctica totalitat dels partits comunistes. Amb tot, EU sembla ara una formació sense massa divergències internes en estos moments i la seua participació en un hipotètic govern de la Generalitat pot resultar poc problemàtica.

Toni Cantó i Rosa Díez
El creixement d’UPyD és ple d’incògnites. Ara per ara, és un partit nacionalista espanyol que ha sabut posar en valor la seua principal virtut (no estar contaminat per les pràctiques partitocràtiques i no haver tingut encara responsabilitat de govern) i, sent una partit monotemàtic (antiautonomista i contrari als nacionalismes alternatius a l’espanyol), està bevent del monstre alimentat per FAES i el PP amb les seues crítiques als suposats més grans despropòsits de les autonomies respecte a la també suposada eficàcia i eficiència del govern central. Amb tot, a la Comunitat Valenciana, UPyD és un partit fantasma. Es coneixen les esbarrades de Toni Cantó en twitter i poc més. No se sap res dels seus líders, presència, programes i propostes concretes. Només intuïm que, si les enquestes són certes, poden arribar a decidir un bon nombre d’ajuntaments i el govern de la Generalitat i que, a l’hora d’establir pactes, entre UPyD i Compromís, hi ha una considerable i quasi incompatible distància ideològica.

No està escrit que el PP valencià perda la Generalitat en 2015 (o abans)

El 22 de maig de 2011, el PP obtenia la majoria més ampla en la història de les Corts Valencianes: 55 diputats; 22 més que el segon partit (PSPV-PSOE), 49 més que el tercer (Compromís) i 50 més que el quart (EU). El mateix dia, en l’àmbit municipal, concentrava més poder que cap formació política en tots els anys de democràcia. En novembre, es feia amb el govern d’Espanya. Esdevenia, així, la força que gestiona la totalitat del poder i dels pressupostos que afecten la vida dels ciutadans valencians, excepció feta d’alguns municipis puntuals i menors.


Francisco Camps i Alberto Fabra
Una demostració de força que, dos anys després, és plena de badalls. L’anterior president de la Generalitat i del PP (Camps) va dimitir en juny de 2011 i el nou (Fabra), imposat per Madrid, no es consolida. Una cinquena part (la xifra és variable) del grup parlamentari popular està implicada en processos judicials. La gestió de les alcaldies referencials és pobra; tant la de Sonia Castedo (Alacant) perduda en el cas Brugal, com la de l’insubstancial Alfonso Bataller (Castelló de la Plana) i la de l’icono vacu de Rita Barberá (València). El PP ja no és el que era, la disciplina interna es clivella, es un partit minat per la corrupció, la poca vergonya i la sospita de finançament irregular. I les enquestes comencen a indicar que el PP pot estar en l’oposició en la Generalitat i en molts ajuntaments durant la pròxima legislatura, si més no. Serà així? Probablement. Però no està clar.

La capacitat de resistència d’este partit és molt gran. La mitjana de vot del PP és significativament major en la Comunitat Valenciana que en el conjunt d’Espanya (un 30% més). Periòdicament, més de la quarta part del cens electoral valencià ha votat sempre a la dreta amb una fidelitat acrítica i absent d’escrúpols. Vot captiu bé siga per qüestió de classe, d’estatus, d’interessos o de sistema de valors. El PP té 150.000 afiliats; el número de simpatitzants directes i actius pot situar-se en una xifra similar, com a mínim;  la quantitat de càrrecs públics, assessors i enxufats en les més diverses empreses públiques i administracions locals, provincials i autonòmiques pot situar-se al voltant de les 25.000 persones, i la xarxa clientelar en associacions cíviques, ONG, fundacions, centres educatius privats, universitats privades, sanitat privada, mútues, grups mediàtics i altres entitats de la impròpiament dita societat civil fan pensar en una massa social molt considerable, amb molts recursos econòmics, formació acadèmica alta i una elevada capacitat d’influència i poder. Són interessos forts i ben definits, una força molt difícil de desestructurar políticament a hores d’ara. Més de 400.000 persones mobilitzades abans de començar cap campanya electoral.



A meitat de la legislatura valenciana, el panorama d’expectatives electorals és boirós. Tot indica que el PP va camí de perdre la majoria absoluta en les Corts i en bona part dels ajuntaments que governa. Però en front té una oposició fragmentada i amb dificultats per a construir una alternativa solvent al govern del PP. En conseqüència, es dibuixen cinc escenaris de futur, per ordre de probabilitat: 1) Un govern tripartit amb suports semblants als de les Balears o Catalunya en legislatures passades (PSPV, Compromís i EU). 2) Un govern del PP en minoria. 3) Un govern bipartit (PP i UPyD). 4) Un govern tripartit a l’asturiana (PSPV-PSOE, EU i UPyD). 5) Una gran coalició institucionalista (PP i PSPV-PSOE). Tot pot passar.

Queden dos anys i, al ritme que van les coses, això és una enormitat de temps en termes socials i polítics, i més encara electorals. En els pròxims mesos, més de Gürtel,  Bárcenas, assalt a l’Estat de Benestar, protecció als bancs i a la banda de les 17 grans empreses, empobriment econòmic i cultural de les classes mitjanes i baixes, enrocament del PP, càntics a què ja eixim de la crisi, anticatalanisme per a galvanitzar la dreta i lloes a Marca España per a distraure al personal. Després, en maig de 2014, les eleccions europees mostraran una abstenció històrica, els partits menuts tindran resultats sobredimensionats i els grans (PP i PSOE) patiran un sostrac. Llavors començarà la llarga precampanya fins les eleccions autonòmiques i locals de maig de 2015; en mig del nerviosisme dels grans partits, sobretot del PP; els somnis dels menuts, i la desafecció amb la política i la democràcia d’una part notable i creixent de la ciutadania.